Byłem dzisiaj na konferencji Think Shopper organizowanej przez Google.
Niesamowicie wyglądał stand YouTube. Konferencja googlowa, więc wiadomo, że będą promować swoje brandy. Ale YT robi naprawdę duże wrażenie. Dlaczego? Chyba dlatego, że był po prostu dobrze zaprojektowany i wpisujący się w to, co Google od kilku lat konsekwentnie powtarza – że przyszłością TV jest internet (czyli że klasyczna TV wkrótce się skończy). A jak przekonać do tego, że internet zastąpi telewizje? Można dużo mówić, ale najlepiej pokazać. I Google pokazało – kącik telewizyjny z wielkim odbiornikiem. Co ważne, to że nie pokazali klasycznego na konferencjach wielkiego ekranu, rzutnika i bezosobowych filmów. Jest telewizor, kanapy i fotele wokół niego i ciepła atmosfera domowego oglądania telewizji. Wspólnego. Całości dopełniały książki, świece i jakieś typowo domowe pierdoły. Efekt rewelacyjny. Miałem wrażenie, że jestem w IKEA, ale po chwili uświadomołem sobie, że o to w tym chodzi bo IKEA to przecież dom. A domy lojarzą się pozytywnie. I to była pozytywny przekaz UXowy.
Był też negatywny (ale zabawny). Wciąż jestem zaskakiwany tym, w jak archaiczny sposób można myśleć o użytkowniku i jego potrzebach. Dzisiaj zaskoczyła mnie szefowa polskiego Sony Mobile, opowiadając straszne bzdury na temat roli technologii w życiu. Przyznam, że nie sądziłem że na tym poziomie management może myśleć kategoriami ficzerów i gadżetów, a nie potrzeb użytkownika. Na początku jeszcze myślałem, że może to ja coś źle zrozumiałem, ale potem okazało się że nie. Kiedy padło pytanie co było na początku, potrzeba czy technologia, dowiedziałem się, że technologia. I to technologia tworzy potrzeby. Szok! Tym bardziej zszokowało mnie to, kiedy porównałem to podejście z podejściem koreańskim (Samsung, HTC), gdzie wychodzi się od potrzeb. Mam nadzieję, że projektanci Sony wiedzą lepiej jak i po co projektować i że opowiadanie podobnych bzdur pozostanie tylko domeną dyrektorów z krajów trzeciego świata (jak Polska). Tylko kto potem pozycjonuje te produkty tutaj? Cała idea wystąpienia zawierała się w jednym z ostatnich zdań: „My w Sony chcemy wykorzystać technologię, żeby ludzie poczuli w końcu że jest naprawdę potrzebna”. LOL 🙂 Myślałem, że umrę 🙂
Generalnie konferencja fajna, bardzo skoncentrowana na sprzedaży per se, UX pojawił się tylko w kilku wystąpieniach i to w stopniu marginalnym. Google jest jednak o sprzedaży, ale fajnie jest czasami zobaczyć też taką perspektywę.