User experience research applied 馃檪 Jestem po pierwszym dniu bada艅 etnograficznych, na kt贸rych staram si臋 dowiedzie膰 czego艣 na temat potrzeb naszych Klient贸w zwi膮zanych z dost臋pem do internetu. Nie mog臋 powiedzie膰, 偶ebym si臋 ich jako艣 szczeg贸lnie obawia艂, ale jak to przed pierwszym razem, pewna niepewno艣膰 by艂a 馃檪
Posz艂o chyba dobrze, zrobi艂em 11 wywiad贸w. Odpu艣ci艂em kilku osobom, kt贸re nie za bardzo kwalifikowa艂y si臋 na nasz internet. Pos艂ucha艂em kilku ciekawych historii i popatrzy艂em na prac臋 tzw. Centrali z nieco innej perspektywy. Znalaz艂em te偶 ile艣 rzeczy, kt贸re chyba mo偶na zrobi膰 lepiej.
Zauwa偶y艂em, 偶e chyba najwi臋ksz膮 trudno艣膰 sprawia艂o mi zapominanie, 偶e na tych badaniach jestem Badaczem a nie Marketingowcem. Uda艂o mi si臋 wyhamowa膰 w odpowiednim momencie, ale kilka razy by艂o naprawd臋 blisko. Ciesz臋 si臋, 偶e sam to zauwa偶y艂em i nie zaprzeda艂em si臋 w namawianie do czego艣 (niewa偶ne do czego). To trudne, bo do namawiania nie trzeba wcale m贸wi膰 – wystarczy spojrzenie, timbre g艂osu, intonacja czy mimika. Ca艂kowite odci臋cie si臋 od emocji jest trudne. Dla mnie jest to tym trudniejsze, 偶e podczas innych bada艅, kiedy ogl膮dam swoich u偶ytkownik贸w zza weneckiego lustra, daj臋 cz臋sty upust swoim emocjom 馃槈
Jutro ca艂y dzie艅 shadowingu, kt贸rego jestem te偶 bardzo ciekaw, szczeg贸lnie 偶e b臋d臋 robi膰 go na swoim koledze z liceum. B臋d臋 wi臋c rozdarty mi臋dzy „spraw臋” a ch臋膰 sp臋dzenia dnia na plotach.
W ramach przygotowywania do poniedzia艂kowych warsztat贸w webowych przegl膮dam wyniki naszej ankiety on-line dotycz膮cej potrzeb. Bior膮c pod uwag臋 jak jest trudna i d艂uga (15 pyta艅, z czego prawie wszystkie otwarte), dziwi臋 si臋, 偶e a偶 taki mamy response. No i opinie bardzo pozytywne, dok艂adnie jak mia艂o by膰.
Podsumowuj膮c powiedzia艂bym 偶e, user experience research jest fajny i potrzebny i 偶e klienci na niego czekaj膮, co by艂o wida膰 po ich podej艣ciu i zaanga偶owaniu w odpowiedzi. Mam nadziej臋, 偶e wyniki badania te偶 b臋d膮 przydatne i wykorzystam je w firmie. No, ale to zale偶y od tego jak zadzia艂aj膮 inni uczestnicy badania.