„Siła nawyku”, czyli polskie wydane „The Power of Habit”

siła-nawyku-charles-duhiggPod koniec 2012 roku serwis Fast Company opublikował listę najbardziej wartościowych książek biznesowych, które ukazały się w tym roku. Tytuły wydały mi się bardzo obiecujące i postanowiłem sobie regularnie je skupić i przeczytać. Jakież było moje zaskoczenie, kiedy jakieś 2 tygodnie temu, podczas przypadkowej bytności w Empiku zauważyłem bardzo charakterystyczną żółtą okładkę. Przede mną leżała polska edycja The Power of Habit: Why We Do What We Do in Life and Business, którą wydał PWN. Byłem naprawdę zaskoczony, że tak szybko pojawia się u nas tak znany tytuł. Super!

Duhigg napisał bardzo dobrą książkę, przede wszystkim świetnie balansując część teoretyczną i opisy przypadków. Szczególnie część teoretyczna jest bardzo udana – bo nie jest to jeden wielki blok teorii, ale regularnie powtarzany (we wszystkich możliwych odmianach) schemat tworzenia się nawyku. Jeśli napiszę, że schemat ten pojawia się na połowie stron, to będzie to przesada, ale tylko niewielka – jest go naprawdę bardzo wiele. Co jednak ważne, za każdym razem jest osadzony w kontekście danej opowieści. Czym jest ten schemat? Niech opowie o tym sam autor:

To jest książka dla każdego. Nie dlatego, że każdy ma jakoś dramatycznie złamane życie i musi je z trudem składać, ale dlatego, że nie zdając sobie z tego sprawy większość z nas tkwi uwięziona pomiędzy swoimi nawykami, zupełnie nie zdając sobie z tego sprawy. Niespecjalnie to zauważamy, bo żyje się nam całkiem nieźle. Lektura książki Duhigga jest rodzajem zimnego prysznica. Poznając strukturę pętli nawyku, z łatwością jesteśmy w stanie zidentyfikować u siebie przynajmniej kilka nawyków (nieodpowiadanie na maile, opuszczanie spotkań, nieuprawianie sportu czy niezdrowe jedzenie).

Wielką siłą tej książki jest jej storytellingowy charakter. To nie jest zbiór porad, to jest zbiór fantastycznych (choć często bardzo smutnych) opowieści na temat nawyków (i uzależnień). A skoro są ludzie, to są emocje… Czyta się to świetnie, ale dodatkowo, dzięki wprowadzonej przez Duhigga strukturze, stosunkowo łatwo odnaleźć paralele po miedzy bohaterami opowieści, a nami. Skończyłem tę książkę jakiś tydzień temu, a już udało mi się wykorzystać dwie historie tam opisane.

Dużą wartość przedstawia książka także dla osób zajmujących się tworzeniem produktów. Kilka historii tam przedstawianych pokazuje w jaki sposób można zmieniać nawyki organizacji (i co z tego wynika) oraz jakie błędy mentalne popełniamy zakładając określone zachowania użytkowników. Jest też trochę o nowoczesnym marketingu, szczególnie tym behawioralnym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *